tirsdag 21. april 2015

[ B R Ø D ! ]


Jeg er veldig glad i å lage mat, men baking har liksom aldri vært min sterke side, og brødbaking...vel ikke veldig erfaren der gitt. Men så fikk jeg denne brødoppskriften, og denne var lett som en plett å få til. God ble den også!


Her er oppskriften:

500 g mel
- jeg har brukt ca 1/3 fint hvetemel, 1/3 sammalt rugmel grovmalt og 1/3 sammalt hvetemel grovmalt
2 ts salt
1/2 ts tørrgjær
4 dl lunkent vann

Alt rører sammen i en bakebolle og dekkes til med plast. Deigen blir skikkelig klissete, men det er slik den skal være! La den stå i romtemperatur i 12-18 timer.

Velt deigen ut på et bakepapir som er dekket med mel. Brett så deigen over hverandre noen ganger, sett bollen på hodet over deigen ca 1 time. 

Forvarm en ildfast form med lokk i ovnen på 250 grader. (viktig at formen tåler så høy temperatur!)Legg deigen i den ildfaste formen, på med lokk og stek på nederste rille i 30 min. Ta av lokket og stek videre i 15 min.

♥ Avkjøles på rist.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar